Brev:
Natflaske og diverse
20. september 2007
Alder:
7 mdr.
Natflaske og diverse
Hej Helen
Så er jeg her igen:)
Anna bliver bare så stor og har nu helt klart sin egen mening. Talte med min sundhedsplejerske og hun mente at det er på tide at hun kommer ned på to flaske i døgnet. Det har jeg snakket med dig om tidligere:) Men jeg føler bare man er nødt til at rette sig lidt efter det, da det jo er hende der kommer i vores hjem. Og jeg syntes at Anna afviser flasken mere og mere hun gider den ikke, jeg skal bruge 20 min på at få hende til at drikke 150 ml og jeg har helt dårlig samvittighed over hvormeget jeg bliver ved at presse hende.
Er det rimelig over for hende eller skal jeg bare give efter når hun ellers kun vil tage 100 ml ca? Især om aften skal jeg virkelig kæmpe. Og det er sådan en dårlig afslutning på dagen. Hvis du kan følge mig. Det er hårdt ved mig. Hvordan ser du på det.
Så nu ser vores plan sådan ud:
Morgenmad kl 7- 7.30 øllebrød eller havregrød med frugtmos plus mælk i kop, 1 dl grød ca med 50 ml mælk plus ca 20-30 ml i kop.
Formiddagsflaske kl 9.30 ca 130-150 ml. Sover herefter mellem 1 1/2 - 2 timer.
Middagsmad kl 12.00 diverse grød med grøntsager eller frugtmos plus mælk af kop, 1dl grød med ca 50 ml mme, plus 20-30 ml mælk.
Eftermiddag kl 14 - 14.30 sødmælks yougurt 1 dl plus ca 20-30 ml mme i kop eller får hun istedet frugtmos 1/2 dl plus 50 ml mme og 2 kiks blødt op i mme.
Herefter sover hun til eftermiddag samme interval som ovenstående.
Tilbydes kamille te i kop når hun kommer op. Her drikker hun ca 20 ml.
KL 17.30 -18 får hun grøntsags mos med sovs og kød her spiser hun ca 1 dl med 50 ml mme i kop nogle gange 70 ml.
Kl 20 får hun mellem 150- 180 ml mme.
Nogle gange om natten får 70 - 100 ml kamille te til at slukke sin tørst. Min sundhedsplejerske siger hun ikke skal tilbydes mælk mere om natten da hun skal kunne klare en hel nat uden mad.
Min spørgsmål er om jeg skal prøve med vælling igen om det mætter mere til natten, da hun vågner 1 . 2 gange. Hun kastede jo op sidst jeg skrev og siden den gang har hun ikke villet have vælling mere. Jeg tænkt om jeg om jeg skulle prøve igen eller?
Hvad kan jeg ellers servere om eftermiddagen end det jeg har skrevet. Min sundhedsplejerske siger at jo mere almindelig mad jo bedre kommer hendes mave til at fungere. Lige nu får hun 1/2 til 1 ml laktulose, og på dette har hun afføring 1-2 gange dagligt. Er det ok med kun 1 gang dagligt, hendes aførring er mere lind end før. Må man give sveske mos 1 tsk fuld ved hver måltid. For at hjælpe hende.
Ligeledes mht morgenmad har du andre forslag? Mangler nogle nye ideer, jeg laver alt selv.
Tilsidst vil jeg spørge om du ud fra plan syntes at jeg giver hende for tit mad, for jeg syntes at hun ikke hun virker vildt sulten ved måltiderne. Jeg vil bare gerne vende hende til små hyppige måltider da jeg syntes det er den sundeste måde.
God weekend til dig:)
Tilsidst vil jeg sige at jeg er så glad for dine svar, jeg syntes virkelig du er super god:)
Med venlig hilsen
Karin og lille Anna.